SOFIAMILK - DIY // virkad kattigloo

DIY // virkad kattigloo


DIY, Interior //
När jag fick se att temat för månadens Monthly Makers var "textil" visste jag direkt vad jag ville skapa. Jag har nämligen klurat ganska länge på att virka ihop denna, och med tanke på att jag redan hade material tillgängligt i form av mina mina garnnystan av lakan passade det extra bra. Yepp. Jag har gjort en igloo till min katt:
 
Till en igloo behöver du:
- garn från två/tre enkellakan
- stor virknål (minst 7mm)
- konstgjort fårskinn
- sax
- ev. skumgummi
 
Jag har inte följt något färdigt mönster (därför är den lite ojämn här och var), utan har istället kombinerat olika standardformer. Eftersom jag höftat lite när jag har måttat har jag inga exakta direktioner att dela med mig av, men jag gjorde ungefär såhär: Jag började med att virka grunden utifrån samma princip som för en rund matta, för att sedan fortsätta virka uppåt i en cylinderform (med avbrott för ingången).
 
Sedan minskade jag några maskor på varje varv för att få ett rundat tak. När själva formen var klar virkade jag två varv runt ingången för att göra den stadigare och lite mindre. Eftersom min igloo inte riktigt håller uppe sig själv klippte jag till en båge av skumgummi. Denna är placerad inne i igloon och bär upp taket.
 
Insidans "golv" har jag klätt med IKEAs fuskfäll TEJN, som jag klippte om till en cirkel för att passa insidan.
 
 
VILL OCKSÅ KUNNA KRYPA IN HÄR.
 
 
 
22:19 | | ⇣
DIY, cat bed, cat igloo, crochet, fårskinn, grotta, kattigloo, kattsäng, virka, virka med tygremsor
Me & my wheelchair //

Nej, vad gulligt! Synd att jag inte kan virka...

Svar: Tack! Du får göra som jag, lär dig på nätet! Finns massvis med bra tutorials på YouTube att kolla in :)
SOFIAMILK

Silje //

Hi, hi! Denne igloen ble jo kjempesøt og samtidig ordentlig tøff! :D

Svar: Tusen tack, Silje! Jättekul att du gillar den!
SOFIAMILK

Erica //

Mysigt hon kommer ha det där, perfekt när hösten närmar sig :)

Svar: Ja, jag är nästan avundsjuk på henne. Haha. Dock verkar hon inte fatta att det är en säng, utan leker mest med den.
SOFIAMILK

famlafint.blogg.se //

Åh så sött!

Svar: Visst är hon gullig!!
SOFIAMILK

Iz //

Vilken fin! Snygg att ha framme med ju1

Svar: Tack snälla! Ja, det blir som en liten inredningsdetalj!
SOFIAMILK

Katjalie K //

Verkligen finurligt!

Svar: Åh, tack!!
SOFIAMILK

Maria Larsson //

Så fin! Imponerad!! :)

Svar: Åh, vad glad jag blir!! Tack!
SOFIAMILK

Lisa //

Men mys!! Du har inte lust att sälja en sån till mig? =D

Svar: Hm, jo kanske! Beror lite på garntillgång och tid ;). Maila mig på [email protected] så kan vi höras mer där!
SOFIAMILK

Frida //

Vilken mysig! :D

Svar: Ja, den blev riktigt gosig!
SOFIAMILK

A //

Men vilken mysig! Håller med, en sån skulle man vilja krypa in i!

Svar: Haha, men eller hur! Tack!
SOFIAMILK

Jenny //

Galet vad mysig och fin! Hur lång tid tog det att göra den? :)

Svar: Vad snällt sagt, tack! Med tanke på att jag gjorde eget garn också tog det lite längre tid än om jag skulle köpt färdigt. Jag gjorde den under kanske tre/fyra dagars tid, satt lite då och då, så det är svårt att säga exakt. Eftersom man virkar med såpass stor virknål och tjockt garn går det ändå förhållandevis snabbt :)
SOFIAMILK

Jess //

Men åh så fin!! Tänk vilket härligt ställe att ligga och vila på nu när hösten kommer och det snart blir ruggigt ute.

Svar: Vad glad jag blir, tack! Jaa, tänk vad mysigt. Vill också få plats, haha.
SOFIAMILK

Jessica //

Den ser ofattbart mysig ut! Vill också vara katt.

Svar: Haha, JAG OCKSÅ!
SOFIAMILK

Fröken //

Vilken häftig igloo! Tog den lång tid att göra? :-)

Svar: Tack!! Mja, inte så värst. Satt under tre/fyra dagar och virkade lite då och då. Maskorna är stora så det går ändå ganska snabbt :)
SOFIAMILK

Sanna //

ÅH, vad fiin!! Och mysig! Önskar man hade ork att göra en sån i mänsklig storlek, det hade varit coolt! :D

Svar: TÄNK vad mysigt! Att krypa in där och se en film... Ahhh
SOFIAMILK

Sofie //

Men åh vad fint och gulligt!

Svar: Tusen, tusen tack!
SOFIAMILK

Mia Ahlstrand //

Vad mysigt och kreativt!!

Svar: Roligt att höra, tack!
SOFIAMILK

Sarah //

Gud så söt

Svar: Visst är hon gullig!
SOFIAMILK

helenaforsmark.blogg.se //

vilken söt katt du har :)

Svar: Åh, visst är hon fin. Supergosig!
SOFIAMILK

Mikaela //

Alltså ååååh så mysigt!!!! Gillade katten det? Jag skulle ha ÄLSKAT den om jag var katt! Vill vara din katt nu!

Svar: Haha, tack!! Ja, hon gillar den allt, dock mest som leksak haha. Hon brukar behöva lite tid att vänja sig vid sådana här nya saker, hon gillar mest att slänga sig på rygg på golvet och sova där. Knasigt!
SOFIAMILK

Emma Grann Fotografi //

Åh så himla fin!!! Och katten också :)

Svar: Tackar! Visst är hon söt!
SOFIAMILK

my //

Åh så fin och mysig :D

Svar: Tusen tack!
SOFIAMILK

Tomatgrodan //

Så himla fin! Tack för tipset, kommer försöka mig på att göra en själv :D

Svar: Wow, vad kul!! Du får gärna säga till när du är klar så jag också får se! Lycka till :)
SOFIAMILK

Joe //

Oh wow så fiffigt ;)

Svar: Tack! Kul att höra :)
SOFIAMILK

Annika Vestman //

Åh kul att göra själv, önskar jag hade tålamod haha. Väldigt fin katt med. :)

Svar: Haha, det fixar du säkert ;) Jaa, visst är hon söt!
SOFIAMILK

Sofia //

Men åh vad mysig den såg ut! Jättefint blev det!

Svar: Hihi ja, den blev riktigt gosig! Tack!
SOFIAMILK

Alicia //

Alltså jag ligger flera månader efter i kommenterandet av alla fantastiska MM-bidrag, men tro inte att jag missat detta för det! Din igloo är i sanning en av mina favoritgrejer från hela den här utmaningen och jag är så inspirerad och blir så glad när jag ser den - inte minst som du återbrukat gamla lakan och din katt är så förbannat rar! Detta inlägg har en evig favoritmarkering i min dator.

Men nu är jag här i ett helt annat ärende egentligen:
Söndagen den 15/11 kommer jag och Anna María från Monthly Makers att hålla i en föreläsning och varsin workshop på Folkuniversitetet i Stockholm om vad Monthly Makers är och innebär, återbruk, redesign, DIY och kreativt bloggande i allmänhet! Till föreläsningen vill vi ha lite bilder från er som deltagit under året att visa på projektorduk, och jag undrar om vi kan få lov att använda den 2:a bilden uppifrån i detta inlägg till det? En länk till din blogg kommer läggas ovanpå bilden så källan blir tydlig.
Om du vill ge oss lov till detta, snälla skicka en högupplöst version av bilden till alicia(a)sivertsson.se så snart som möjligt.

Vill du läsa mer om föreläsningen - kolla följande länk: http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Kommunikation-Skrivande-Media/Sociala-medier/Stockholm/sprangbradan---forelasning/

Jag ber om ursäkt för att du eventuellt kommer få exakt den här kommentaren på flera inlägg - det är tyvärr enklare att gå igenom månad för månad än blogg för blogg.
Stort tack på förhand :)
Alicia, Monthly Makers

Anonym //

en sån här kanske jag kan göra till mina marsvin. verkligen fina bilder du har!

Svar: Haha, vad mysigt! Hade inte en tanke på att små marsvin kanske gillar igloos :) Tack tack!
SOFIAMILK

Upp ⇡