SOFIAMILK - DIY // Miniature Zen Garden

DIY // Miniature Zen Garden


DIY, Green, Interior //
Temat hos Monthly Makers den här månaden är avtryck, och till det har jag gjort en miniatyrversion av en så kallad "Zen Garden". En Zenträdgård är, som jag har förstått det, en typ av sandträdgård anpassad för att klara sig länge utan underhåll och vatten. Utöver att man kan göra fina mönsteravtryck i dem och att de mer eller mindre är sköter sig själva, ska de även ha en lugnande inverkan på oss människor. Jag gjorde min lilla miniatyrversion mest eftersom jag tycker att de är fina, men att det är den perfekta prata-i-telefon-sysslan gör det hela ännu lite roligare.
 
DU BEHÖVER:
- En växt som tål torka, t.ex. kaktusar och andra succulenter
- Kaktusjord
- Någon form av dränering, t.ex. större stenar eller lecakulor 
- Något att plantera i. Jag använde en bred, låg glasskål
- Eventuella dekorationer
- Olika sandtyper, men minst en finkornig
GÖR SÅHÄR:
Börja med att fylla botten med någon form av dränering. Jag använde lecakulor, men om du har någon typ av större sten går det minst lika bra att använda det. Att jag fyllde hela botten beror på att min sand inte skulle räcka till att fylla skålen, men för dräneringens skull räcker det egentligen att endast lägga kulor runtom det du har tänkt plantera. Positionera sedan din växt, fyll på med lite extra jord runtom och häll sedan över sanden. Jag valde att använda två sandsorter, men det är såklart valfritt. Det viktigaste är att större delen av ytan består av finkornig sand, så att du lätt kan forma mönster och göra olika avtryck. 
 
 
 
Sedan är det bara att dekorera och skapa olika mönster. Om du vill, förstås! Jag bestämde mig för att skippa stenarna jag hade tänkt använda, jag tycker det täckte med sandens mönster. Såhär i efterhand vill jag tipsa om att använda en ljusare sand för den finkorniga delen, eftersom mönstret inte framträder speciellt tydligt i det svarta. 
 
 
18:52 | | ⇣
DIY, bordsdekoration, cactaceae, diy miniature zen garden, diy terrarium, interior, kaktus, mini zen garden, miniature zen garden, plants, purple succulent, succulent, terrarium, zen garden, zenträdgård
Erica //

Vilken fin idé, härligt meditativt!

Svar: Åh, tack!
SOFIAMILK

lovisa //

åh men så fint det blev! jag känner mig så himla opysslig när jag läser om vad alla i montly makers hittar på, ni är så himla kreativa!

Svar: Åh, tack Lovisa! Men hallå, du är superpysslig ju! Tycker din blogg är så himla mysig.
SOFIAMILK

Annsoh //

vad snyggt!!

Svar: Åh, tack!
SOFIAMILK

Elin Berg //

Så fint det blev!!

Svar: Jättekul att höra!
SOFIAMILK

madabouttea.se //

Sött och en väldigt fin idé!

Svar: Vad glad jag blir :)
SOFIAMILK

CAMILLAESI //

Vad fint :D

Svar: Tack tack!
SOFIAMILK

FrökenTV, bloggen om tv och film //

fint

Svar: Tack!
SOFIAMILK

sanna hyvärinen //

Vad fint!

Svar: Tack snälla!
SOFIAMILK

Johanna //

Åh vad fint! Var hittade du den vita o svarta sanden?

Svar: Tack! Den svarta sanden kommer från IKEA, men den vita minns jag tyvärr inte vart jag har köpt. Hoppas du hittar något liknande!
SOFIAMILK

Helene //

Fint! :D

Svar: Tusen tack!
SOFIAMILK

Amanda Eriksson //

Coolt:)

Svar: Kul att du gillar det!
SOFIAMILK

Petra //

Så himla fint, ju!! :)

Svar: Tack Petra!
SOFIAMILK

Josephine //

Sjukt snyggt!!!! Love it!
Super fin blogg du har, kram

Svar: Men vad snäll du är! Tack!!
SOFIAMILK

Matilda //

Så himla fint det blev :)

Svar: Åh, tack snälla!
SOFIAMILK

Ida //

Jättefint - det där blev jag lite sugen på att göra!

Svar: Vad kul, go for it!
SOFIAMILK

Johanna //

fint!

Svar: Tack Johanna :)
SOFIAMILK

Elsa //

Wow vad häftigt! :)

Svar: Jättekul att höra! Tack!
SOFIAMILK

Stina - Stinas tillvaro //

Så himla snyggt och proffsigt, som vanligt!

Svar: Tack fina du!!
SOFIAMILK

Alexandra Khalifa //

Grymt!! Det där ska jag definitivt testa på att göra. Både medidativt och vackert.

Svar: Vad roligt! Du får jättegärna visa mig när det är klart!
SOFIAMILK

Amanda //

Men åh vad häftigt!

Svar: Tack tack :)
SOFIAMILK

Lili //

Vad fint!

Svar: Tack snälla!
SOFIAMILK

Ereeka //

Jättefint!

Svar: Tusen tack!
SOFIAMILK

Mikael //

Grym DIY-Zen garden. Jag har en likadan skrivmaskin and just lööv it!

Svar: Tack så mycket! Ja, den skrivmaskinen är verkligen kanonfin.
SOFIAMILK

MATILDA FRITZ ♥ //

Vad roligt tips! Kul :)!

Checka in min blogg för en mysig stund!

Svar: Tack tack :)
SOFIAMILK

Joline strömberg //

OHH MY GOOD SÅ fINT!!!

Svar: Haha åh, tack!
SOFIAMILK

Alicia //

Åh, det vore nåt för mig som har svårt att sitta still och alltid sitter och pillar på någonting när jag måste göra det! En liten trädgård att kratta, haha. Såg framför mig att jag hade den med mig på föreläsningar - vilken vrickad och fantastisk grej!
För övrigt är den så fin. Jag är sugen på lite nya växter här hemma - kanske jag behöver en formkrattad miniatyrträdgård!

Svar: Haha jaa, det hade allt varit något att ta med till skolan/jobbet! Superkul att du gillar den, jag tycker absolut att du borde göra dig en egen liten sandträdgård!
SOFIAMILK

Mikaela //

Vilken fin idé! Riktigt snyggt blev det också!

Svar: Tusen tack Mikaela!
SOFIAMILK

Wilda //

Blir ju lugn bara av att titta på detta! Så vackert, harmoniskt och genialiskt tolkat. Blir stum.

Svar: Åh, vad gullig du är! Tack!!
SOFIAMILK

Upp ⇡