SOFIAMILK - Klädkammaren - före/efter

Klädkammaren - före/efter


Interior, Renovation //
Trots att en klädkammare lätt bortprioriteras måste jag säga att det har varit bland de roligaste rummen att fixa i vår lägenhetsrenovering. Att ha ett extrarum att ägna helt åt förvaring för ytterkläder, städsaker och övriga prylar är verkligen toppen i en lägenhet, så för att utnyttja ytan optimalt har rummet fått genomgå en liten förvandling.
 
I brist på bättre bilder (SÅ svårt att fota i ett litet rum, helt utan fönster och med en enda ljuskälla) tänkte jag visa förändringen i före/efterbilder. Först kikar vi på hur det såg ut innan:
 
Gamla trähatthyllor i skeva mått och olika djup, ingen direkt väggförvaring, håliga, nikotingula betongväggar och en mörkbrun plastmatta på golvet. Varken fint eller praktiskt, om du frågar mig. 
 
Vi rev ut allt, spacklade igen alla stora hål, sprickor och ojämnheter samt spärrmålade och målade väggar och tak helvita.
 
Dessutom har jag lagt in en mjuk, grå heltäckningsmatta på golvet. Först var jag inne på att lägga samma ljusa golv som resten av lägenheten här inne, men eftersom jag ville prova på att lägga matta och dessutom ge rummet en lite varmare känsla föll valet på det. I vanliga fall spyr jag lite åt heltäckningsmattor, hehe, men här inne känns det faktiskt helt rätt med en mjuk, grå färg mot allt det vita.
 
För att skapa ett så varierbart förvaringssystem som möjligt satte vi upp skensystem på både höger och vänster sida av klädkammaren. Vi använde "ALGOT" från IKEA, just eftersom det har mängder av lådor, hyllor och liknade att kroka på för att lätt kunna förändra och anpassa förvaringen utifrån hur rummet används.
 
Vänster sida är tänkt till ytterkläder medan högersidan är tänkt för förvaring av större städprylar såsom strykbräda, dammsugare och tvättkorgar. Bredvid det vänstra skensystemet gjorde vi en pelare av tre trådbacksställningar som vi placerade ovanpå varandra, också från IKEA. Toppen för lakan, handdukar, rengöringsprylar och liknande.
 
Högst upp på båda sidorna sitter hyllplan för att maximera förvaringen och utnyttja takhöjden.
 
Plats för halsdukar och liknande i lådorna och skoförvaring längst ner.
 
Det enda som är kvar nu är att byta ut belysningen och eventuellt komplettera med fler lådor och hyllor till skensystemet. 
 
 
20:45 | | ⇣
IKEA, before after, före efter, före/efter, förråd, garderob, heltäckningsmatta, ikea algot, inredning, klädkammare, lägga heltäckningsmatta, renovation, renovering, renoveringsobjekt, skrubb, storage, städskåp städrum, vi renoverar
Anna María //

Vilken himla förändring. FINT och ser ut som om den kommer svälja mycket = BRA. Jag älskar att ha ordning och reda i garderober, skåp och klädkammare. Är så nyfiken på er övriga renovering av lägenheten.

Svar: Tack!! Jag är verkligen SÅ nöjd, den har fungerat super hittills. Och vad kul att du vill se mer av vårt projekt, förhoppningsvis kan jag visa mer snart!
SOFIAMILK

johanna //

Snyggt! Som jag längtar efter en egen, stor klädförvaring, som en walk in closet! :)

Svar: Vad kul att du gillar den! Jag är väldigt nöjd :)
SOFIAMILK

Carolina //

Super fint :) som när vi gjorde om vår pytte garderob http://lillahell.com/2016/september/hemtrevlig-garderob.html

Svar: Snyggt!
SOFIAMILK

Frk M . //

Superfint! Jag skulle behöva göra om min. Fast innan det måste jag minska min garderob så jag ser behovet av förvaring. Har alldeles för mycket kläder och accessoarer just nu. Skor börjar nog bättra sig men kan absolut bli bättre. Nu görs resten av lägenheten först så får jag ta det här sen :)

Svar: Tror det är supernyttigt att rensa igenom sina saker/kläder då och då. Inte minst för att se vad man faktiskt har och inte, det är också ett toppensätt att tjäna en extra slant om man väljer att sälja :)
SOFIAMILK

Annie //

I barnrum och garderober är heltäckningsmatta underbart! :-) I badrum och vuxensovrum däremot... ursch!

Svar: Håller med helt och hållet, haha.
SOFIAMILK

Mirjam Therese //

Det blev helt underbart fint tycker jag! Och så himla skönt när allt är nytt och fräscht! Jag tycker att heltäckningsmattan var ett jättebra val :)

Svar: Åh vad glad jag blir, tack!!
SOFIAMILK

Sandra Jönsson //

Super snyggt :D

Svar: Tack snälla!
SOFIAMILK

Johanna //

snyggt det blev!

Svar: Tack tack!
SOFIAMILK

Johanna //

Så fint! Var kommer er matta ifrån?

Johanna //

Så fint! Var kommer er matta ifrån?

Svar: Vi köpte den på metervara i en butik i Linköping, minns tyvärr inte vad den hette.
SOFIAMILK

Elin Lundgren //

Vart kommer den vita korgen som står på golvet ifrån? Skitfin! (:

Svar: Kul att du gillar den! Den är från Rusta!
SOFIAMILK

Upp ⇡