SOFIAMILK - Att ta sticklingar från elefantöra

Att ta sticklingar från elefantöra


DIY, Green //
För ungefär ett år sedan fick jag en liten, liten stickling av min faster från hennes elefantöra. Idag har min stickling vuxit sig så stor att den producerar egna små skott - i överflöd. Att ta skicklingar från elefantöra är egentligen så enkelt att det knappt krävs en förklaring, men jag tänkte att vi skulle ta en titt ändå.
 
Elefantöra (Pilea Peperomioides), eller parasollpilea som den också kallas, är en lättskött planta som syns öööverallt nuförtiden. Förr var den ganska svår att få tag i eftersom den enbart spreds via sticklingar, men senast häromdagen såg jag en blomhandel som hade flera stycken till salu. Min planta har gått bananas och fått en helkonstig form då jag har glömt vända på den, vilket har gjort att bladen har dragit sig mot solen och därför gjort stammen lite krokig, men jag gillar den ändå. Här bredvid en liten stickling för att se storleken.
Gör såhär:
Knipsa av de uppstickande skotten så nära stammen du kan, sätt stjälkarna i vatten och låt dem bilda små rotsystem. Byt ut vattnet då och då för att hålla rötterna rena. Sätt dem sedan i vanlig blomjord med lite lecakulor i botten för dränering. Klart klart klart!
 
Jag passade på att knipsa av dem i samband med omplantering, vilket gjorde det lättare att komma åt så nära moderplantan som möjligt. Ju längre sticklingar, desto stabilare planta och vidare rotsystem.
 
Nu är frågan vart jag ska göra av alla!
 
Muggen har jag marmorerat med nagellack, här ovan kan du se hur!
 
 
 
20:51 | | ⇣
DIY, Pilea Peperomioides, chinese money plant, elefantöra, house plant, parasollpilea, pilea, propagate, propagation, skott, stickling, ta skott, ta skott från elefantöra, ta sticklingar, ta sticklingar från elefantöra
Ida | the sky under the sea //

Åh vill ha! Tycker de är så fina och ger mig nostalgikänslor från då jag var liten. Har tyvärr inte sett dem på någon handel där jag bor så får efterlysa sticklingar :)

Svar: Haha, visst är de gulliga? Du får hålla utkik, de är som sagt väldigt populära så fler och fler butiker verkar ta in dem. Annars får du hålla tummarna att någon i ditt område kanske har några att ge bort :)
SOFIAMILK

Natalie //

Tack!! Har försökt tusen gånger men misslyckats, finns ingen annan sida som beskriver hur man ska göra ☺️☺️

Svar: Jättekul att du har hittat hit! Hoppas mina råd gör nytta! :)
SOFIAMILK

Linnéa //

Hej! :) En dum fråga, men går det bra om man har lercakulor direkt innan jorden..Eller ska man ha plantan i en planteringskruka i plast och ha lercakulorna under den? Mvh Linnéa

Svar: Det är verkligen ingen dum fråga! Du kan absolut ha lecakulor direkt i krukan och hälla jorden ovanpå :)
SOFIAMILK

Erika //

Hur stor bör sticklingen vara innan man separerar den från moderplantan? :)

Svar: Så stor som möjligt! Dock brukar även mindre sticklingar ta sig fint, men ju starkare rot sticklingen har från början desto bättre.
SOFIAMILK

Sofia //

Tack för tipset, vågade klippa av en i dag tack vare det här inlägget. :)

Svar: Åhh, kul! Lycka till med din stickling!
SOFIAMILK

Julia //

Vad är bäst att ha sticklingarna i? Genomskinligt glas eller skyddande porslin? Och hur lång tid brukar det ta för dina sticklingar att bilda rötter?

Svar: Hm, det tror jag inte spelar sådär jättestor roll. Jag brukar köra på glas, oftast. Det brukar gå ganska fort, redan efter några dagar ska du se små rötter kika fram :) Dock är det bra att låta rotsystemet få lite bredd innan du planterar över, så att sticklingen överlever i jorden sen.
SOFIAMILK

Elin //

Vilket bra tips, har en ståendes i fönstret men den ser helt livlös ut:( försöker inte vattna så ofta men jorden är supertorr och den har inte mycket blad längre. Är ju vintertid och solen lyser inte lika länge (bor i Norrland).

Men ska verkligen göra sticklingar av den :D

Svar: Om jorden är supertorr borde du nog ge den vatten!
SOFIAMILK

Josefin //

toppen inlägg! Tack!

Svar: Kul att kunna hjälpa till!
SOFIAMILK

Anita //

Bästa gröna växten :D :D

Svar: Visst är den fin!
SOFIAMILK

Elin //

Problemet är ju när jag väl ger den vatten så dör den ännu mer?! Den tappar bladen osv. Så jag har ingen aning hur jag ska göra för den ska må bra, försöker ju inte vattna den allt för ofta men jorden blir så torr snabbt... :-)

Svar: Kanske behöver du byta jord? Elefantöron gillar inte att bli övervattnade, men visst ska jorden behålla fukten ett tag iallafall :)
SOFIAMILK

Charlotte //

Skulle nog råda dig till att skaffa en växtlapma till den om du bor långt norrut, jag har sånna som ikea har och dom fungerar bra. Dock vet jag att det finns mycket billigare på biltema som fungerar exakt lika bra, så tips är att kolla där! :)

Svar: Tack för tipset!
SOFIAMILK

Alexandra //

Hej! Bra tips!

Hur lång tid skulle du säga att det brukar ta för sticklingar att utveckla ett rotsystem som är tillräckligt för plantering?

Svar: Hej! Tack snälla! Hm, svårt att säga. Ett par/tre veckor kanske? Beror väldigt mycket på hur stor/kraftig sticklingen är. Små sticklingar kan behöva mer tid. Dock vet jag att man kan rota direkt i jord också, men det är inget jag själv har erfarenhet av :)
SOFIAMILK

eija //

Jag har planterat sticklingar direkt i jorden och dom har tagit sig jätte bra

Svar: Grymt! Jag testade faktiskt också att rota i jord sist jag tog sticklingar, fungerade toppen här med. Dock tycker jag att det är enklare med vattenmetoden om jag planerar att ge bort dem, blir mindre spill när man slipper jorden :)
SOFIAMILK

Sofia //

Hej!

Ett tips om man stoppar sin stickling i vatten, så blanda i lite jord successivt i vattnet, då vänjer man rötterna för vad som komma skall 🌱

Sofia //

Hej!

Ett tips om man stoppar sin stickling i vatten, så blanda i lite jord successivt i vattnet, då vänjer man rötterna för vad som komma skall 🌱

Svar: Låter rimligt! Jag har iofs inte märkt att vattenrotade elefantsticklingar har svårt att vänja sig vid jord, men det kanske underlättar ändå!
SOFIAMILK

Klara //

Hej!! Vilket toppenbra inlägg! Jag undrar om du vet hur lång tid det brukar ta innan ett elefantöra brukar ge sticklingar? Min är några veckor gammal nu från att jag fick en stickling av en vän!! Tack

Svar: Hej! Tack snälla! Oj, det är väldigt olika. Jag har haft plantor som gett sticklingar efter bara några månader, medan andra dröjer superlänge. Det varierar helt enkelt, men tillslut kommer små sticklingar, så ha tålamod :)
SOFIAMILK

Upp ⇡