SOFIAMILK - DIY // wooden laptop cover [VIDEO]

DIY // wooden laptop cover [VIDEO]


DIY, Interior, Videos //
Ett fint (och billigt!) sätt att skydda din laptop från repor är att klä den i kontaktplast. Här och var har jag sett andra klä sina macbooks med marmormönster, men eftersom jag är helt såld på trämönster för tillfället bestämde jag mig för att klä in min dator i en ljus askimitiation, och jag måste säga att jag är över förväntan nöjd med resultatet.
 
Den plast jag använde köpte jag på Panduro, och det fina med den är att den täcker mönster, men släpper igenom ljus. Därför syns inte appleloggan när datorn är av, men lyser igenom plasten när den är på. Se själv! ⇣
 
 
Innan jag satte igång var jag lite orolig över hur hårt plasten skulle fästa, och om den skulle lämna några fula märken efter sig. Eftersom rullen jag köpte var hela 2m lång offrade jag en bit till att göra ett test, där jag helt enkelt fäste en bit plast på baksidan, lät den sitta en stund för att sedan försiktigt dra bort den. Inte ett märke! Det enda jag kan likna kontaktplasten med är den skyddsplast man kan köpa till mobilskärmar, dock är kontaktplasten något hårdare. Den fäster bra, men är inte det minsta kladdig och lämnar därför inte kvar några limrester. Perfekt när man tröttnar och vill plocka bort det, eller byta till ett annat mönster.  
 
Du behöver:
- kontaktplast
- linjal
- sax
- skalpell/kniv
- ev. hårtork
+ en mikrofiberduk
 
Såhär går du tillväga:
Börja alltid med att göra rent ytan noggrannt. Jag gillar att använda mikrofiberdukar, eftersom dessa är extra mjuka och absorberar små partiklar (mer om det HÄR). Sedan kan du gå två olika vägar: antingen fäster du plasten direkt på baksidan och skär (försiktigt!) runtom, eller så kan du rita av datorns konturer på plastens pappersbaksida. Jag gjorde det sistnämnda för att minska risken att skada datorn. Jag lade alltså datorn direkt på baksidan av plasten, ritade av runtom och skar ut med stöd av en linjal för att få spikraka linjer. Ett tips för att få till de rundade hörnen är att lägga något med samma radie över svängen (jag använde ett litet lock) och använda denna som mall att skära längsmed.
 
När du har skurit ut plasten är det bara att klistra fast den på datorns baksida. Ett tips är att stryka med en linjal över plasten samtidigt som du fäster den, för att lättare pressa ut bubblor. Om det du fäster på har svängar kan det underlätta att värma plasten en kort stund med en hårtork, på så sätt blir plasten mer flexibel och formar sig lättare efter föremålet. Tänk bara på att inte värma för varmt, plasten ska bara bli mjuk, och ska absolut inte smälta.
 
Förresten! Du vet väl om att du kan följa mig på BLOGLOVIN'?
 
 
12:40 | | ⇣
contact paper, dator, dekorplast, kontaktplast, laptop, laptop cover, macbook, marble, wooden
Matilda //

Guuu' så fint och fiffigt! Liknande fodral kostar ju multum på t.ex. Etsy så det är ju perfekt att det finns ett DIY-alternativ!

Svar: Ja eller hur, så himla dyrt där! Var själv inne på att köpa ett därifrån men bestämde mig för att testa att göra ett själv först. Glad att jag gjorde det. Tack!
SOFIAMILK

Emilia Åkerberg //

Snyggt!

Svar: Tack så mycket! Kul att du gillar det!
SOFIAMILK

Johanna //

SÅ snyggt!! Jag har letat efter ett cover som faktiskt låter äpplet lysa igenom! Ska kolla panduro! :)

Svar: Kul, kör på! Vet dock inte hur deras andra mönstren släpper igenom ljus, så fråga i butiken innan så du inte kommer hem med en plast som är helt "tät".
SOFIAMILK

Daniella //

Gud så coolt :D

Svar: Tack! Kul att du gillar det!
SOFIAMILK

Evert //

Oh, very nice!

Svar: Thanks a bunch!
SOFIAMILK

Ida | the sky under the sea //

Blev superfint med trä!

Svar: Tack Ida! Tycker trä är så himla fint, även om just detta är fake :)
SOFIAMILK

angelicasvarld.blogg.se //

MEn så fint!! Vill också!

Svar: Tack! Kör på!!
SOFIAMILK

Sandra //

Men hallå så fiiint! Har en stationär pc så det är ju inte helt aktuellt för mig att apa efter men jag hade lätt gjort det om jag kunnat :D

Svar: Tack Sandra!! Hm, ja, det blir ju lite svårt med en stationär ;) Tur att kontaktplast kan användas till mycket annat också!
SOFIAMILK

Ida //

Så jäkla snyggt! Har en massa kontaktpapper i olika trämönster, tror minsann jag måste testa detta!

Svar: Åh vad roligt!! Lova att säga till mig om du gör likadant, vill gärna se!
SOFIAMILK

Malin //

Smart och enkelt! Verkligen något jag ska tänka på :)

Svar: Lite pilligt i början, men när man väl har fått början av plasten på plats är det superenkelt!
SOFIAMILK

Upp ⇡