SOFIAMILK - Att odla cantaloupe: en tredje uppföljning

Att odla cantaloupe: en tredje uppföljning


DIY, Green //
Läs först:
ATT ODLA CANTALOUPE
ATT ODLA CANTALOUPE: uppföljning
ATT ODLA CANTALOUPE: en andra uppföljning
 
Nästan exakt en månad har passerat sedan jag sist visade mina cantaloupeväxter. Och h-e-r-r-e-g-u-d, aldrig i mitt liv har jag sett något växa så snabbt som dessa rangliga växter har gjort. Efter den senaste uppdateringen har jag satt dem i ny jord och större krukor, gett dem massvis med vatten och låtit dem stå i husets soligaste fönster. Det gav resultat:
 
De har nämligen blommat helt galet mycket!
 
Och det roligaste av allt: det har börjat växa meloner!! Helt ärligt trodde jag inte att jag skulle lyckas få fram så mycket som en blomma, så att se dessa gröna små klumpar är verkligen roligt.
 
Men först backar vi bandet lite. Senast jag visade plantorna såg de ut såhär.
 
Ungefär två veckor senare såg de ut såhär. Lägg märke till minispaljén, som ser så himla liten ut här jämfört med innan. Ber om ursäkt för den fruktansvärt kassa mobilbilden, men av någon anledning hittar jag verkligen inte de lite tydligare bilderna jag tog under tiden. Som du ser täcker de växterna hela fönstren, och har dessutom börjat snudda vid taket.
 
Och idag, ca en månad efter senaste uppdateringen och ungefär tre månader sedan sådd, har de fått blad som är större än min hand och producerar frukt. Viktigt att komma ihåg är att melonplantor inte är självpollinerande, utan måste pollineras för hand om de (som mina) växer inomhus, och därmed inte kan få hjälp av bin.
 
POLLINERING:
För att kunna få frukt på dina plantor måste de alltså pollineras. Eftersom mina som sagt växer inomhus har jag handpollinerat dem, men för att kunna göra det är det först och främst viktigt att kunna skilja på hon- och hanblommor. Hanblommor kommer du få massor av, men det dröjer betydligt längre innan du börjar se honblommor på dina växter. Mina växter hade först en blomning med enbart hanblommor, som föll av, för att sedan blomma igen med både hon- och hanblommor. På bilden ovan ser du att honblomman har som en liten bubbla bakom själva blomfästet, där hanblomman endast har stjälk. Det är den här bubblan som senare kommer bli en frukt.
Detta är ju första gången jag odlat melon och pollinerat själv, och var inställd på att pollineringen skulle vara det svåraste steget, men helt ärligt är det mycket enklare än vad det låter. Man kan pollinera på olika sätt, och jag vet att många använder en liten pensel, snurrar runt stråna i hanblommans pollen och liksom målar dit det på honblommans mitten. När jag provade detta fastnade nästan inget pollen alls. Istället tycker jag att det är betydligt enklare att göra som på bilden ovan, där jag har skalat av hanblommans gula blad, för att sedan "dutta" den gula mitten mot honblommans motsvarighet. För att försäkra mig om att något pollen skulle fastna upprepade jag detta med 2-3 hanblommon per honblomma.
 
Om pollineringen gått rätt till kommer bubblan bakom honblomman växa sig större, i takt med att de gula bladen skrumpnar ihop. Visst ser det lite ut som det där melontuggumit som fanns förr, som hade en rosa, ihålig insida och var fylld med små svarta frön? Minns att det såldes i typ badhus och bowlinghallar. Vet någon av er vilket jag menar?
 
 
08:53 | | ⇣
DIY, Odla, att odla cantaloupe, cantaloupe, nätmelon, odla melon
Ida | the sky under the sea //

Häftigt! Minna precis vilka tuggummin du menar också :D

Svar: Visst är det häftigt, är fortfarande förvånad att det blev frukt!
SOFIAMILK

Johanna //

Vad spännande att odla melon! Måste absolut prova någongång!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska testa, väldigt roligt!
SOFIAMILK

Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf //

Men åh vad roligt att det har börjat komma meloner! :D

Svar: Eller hur! Sjukt spännande!
SOFIAMILK

Louise - vitmossa //

Vad roligt att det går så bra!

Svar: Åh, tack! Kul att du tycker det!
SOFIAMILK

Beatrice //

Men WOW! Så himla imponerad, heh. Är typ glad över att mina växter för första gången i mitt liv inte bara dör utan faktiskt lever... Men det här är ju fantastiskt!? Och kul också med en riktig liten melon, hur stor tror du att den blir!?

Minns också tuggummit, fast jag tror de sålde såna i vår lilla närbutik för sådär en 50 öre styck... Det var tider det, hehe.

Svar: Haha, visst är det härlig! Är så himla glad för mina små frukter! Just nu är de tre stycken totalt som riktigt tydligt växer sig större. Har jag riktig tur blir de tillräckligt stora att äta, ena är nästan i storleken av en tennisboll just nu. Galet!!
SOFIAMILK

Sandra //

Men åh, vad roligt! Nu när jag läste det här inlägget kom jag på att jag i natt drömde om att vi hade just meloner ute på vår altan. Hade inte förstått att det var det jag hade sått och roapde bara en dag "men titta, det är ju melooner" haha så lycklig ;)

Svar: Haha åh, vilken bra dröm! Tänk om det vore så enkelt i verkligheten!
SOFIAMILK

Sia //

Imponerad som tusan. Vacker frukt och vackra blad. Du får gärna berätta hur den smakar när det är dags att skörda.

Svar: Visst är de otroligt fina? Hoppas de är lika goda som de är fina, lovar att posta en uppföljning snart!
SOFIAMILK

Upp ⇡