SOFIAMILK - Materialtips inför halloween: Polymorph

Materialtips inför halloween: Polymorph


Jag tänkte dra igång en liten inläggsserie kallad MATERIALTIPS INFÖR HALLOWEEN, där jag tipsar om olika basic-material som kan vara bra att ha inför halloween och alla sminkningar, sårskador, special FX, you name it. Om du har förslag på inlägg som du vill se på temat, eller bara undrar något överlag, får du mer än gärna lämna tips och frågor i kommentarsfältet nedan så ska jag se vad jag kan sammanställa. Först ut på temat: Polymorph.

Polymorph, även kallat "Friendly Plastic", är en typ av giftfri smältplast som kommer i form av små, små vita kulor. Det smarta med detta material är att det kan formas till precis vad du vill - det enda du behöver är varmt vatten (minst 62ºC) för att plasten ska smälta och bli omformbar.
 
Du häller helt enkelt i plastkulorna i varmt vatten, väntar tills de blir genomskinliga och plockar sedan upp den klump som bildas när kulorna smälter samman. Lättast är att plocka upp plasten med en liten pinne, förslagsvis en tandpetare, då plasten blir hal och riktigt varm. Dock svalnar den väldigt snabbt, så det dröjer inte många sekunder innan du kan börja arbeta med klumpen. Sedan är det bara att börja forma plasten till önskad form...
 
... t.ex. proteser, horn, ben, tänder eller andra kroppsdelar som sedan kan användas i dina sminkningar eller specialeffekter. När plasten härdar återfår den sin vita ursprungsfärg. Om du inte blir nöjd med formen, eller ändrar dig och vill forma något annat, är det bara att lägga tillbaka plasten i det varma vattnet så smälter den igen och du kan forma om den i oändlighet. Jag tycker detta är SÅ smart!
 
Tyvärr har jag inte hittat någon svensk återförsäljare av Polymorph, utan jag köpte mitt material på eBay från en brittisk säljare. Om du vet vart man kan hitta Polymorph i Sverige skulle jag bli superglad om du vill dela med dig!
 
 
17:00 | | ⇣
Polymorph, craft pellets, eBay, friendly plastic, halloween, halloween makeup, halloween material, polymorph plastic, special fx, thermoplastic
Sonja //

Här beställde jag precis från. Svensk sida, den enda jag kunde hitta! Inte fått varan än dock så kan inte kommentera mer än så :)

http://www.lawicel-shop.se/find.aspx?lng=SWE&cur=SEK&searchstring=polymorph

Svar: Kul att det börjar komma in hos fler återförsäljare!
SOFIAMILK

Upp ⇡