SOFIAMILK - Min tavelvägg

Min tavelvägg


Interior, Renovation //
En målbild jag hade med vår lägenhetsrenovering var att sätta ihop en tavelvägg. En enkel, sammanhängande samling motiv som blandar personlighet med avskalade naturbilder. Därför har jag i samarbete med Desenio sammanställt en tavelvägg där jag har blandat några av deras posters med ett par egna motiv.
 
Jag valde att utgå från postern med skogsmotiv, och byggde sedan tavelväggen utifrån den med tavlor i mindre storlekar. Dessa ville jag komplettera med en bild på min katt och akvarelltavlan som du kanske minns att jag har målat själv. För att kunna se min idé framför mig satte jag snabbt ihop ett litet kollage i Photoshop:
 
Detta underlättade verkligen när det kom till val av motiv. Att se alla bilder framför sig gjorde det enklare att se om något såg knepigt ut. Dessa föll valen på!
 
Att sätta ihop en tavelvägg kan vara klurigt, därför kommer här mina bästa tips för att göra det hela lite enklare:
 
- Tänk på helheten. Väg in mönster, tema och färgskala när du väljer motiv, men kom ihåg att alla bilder inte måste matcha perfekt för att ge en fin helhet. Välj det du tycker om! Blir det inte som du tänkt dig går det alltid att byta ut.
 
- Häng gärna tavlorna lite lägre. Jag ser SÅ ofta tavlor som sitter alldeles för högt. Jag brukar tänka att en tavla ska sitta i ögonhöjd, för det är ju faktiskt där man tittar. Dessutom upplever jag att takhöjden känns rymligare när tavlor sitter lägre.
 
- Använd de bakgrunder som medföljer ramarna som mall. Detta är ett toppensätt att få en uppfattning om hur tavlornas storlek kommer se ut i förhållande till varandra. Tejpa upp bakgrunderna på väggen, backa en bit och känn efter. Sitter de för högt, för lågt, för långt isär? Flytta runt dem tills du känner dig nöjd. Kom ihåg att lägga till ramens tjocklek när du mäter, och använd gärna en lasermätare eller ett vattenpass för att få allt linjärt.
 
- När du mäter fram vart skruvarna ska sitta: låt bakgrunderna sitta kvar! Ta måttet på skruvarnas avstånd från ramen, rita upp det direkt på bakgrunden och tryck till för att göra en markering på väggen. På så sätt får du skruvens rätta placering direkt.
 
- Använd ett fäste anpassat till din vägg. Ganska givet, men se till att den skruv du använder är rätt lämpad till din vägg. Jag har betongväggar, vilket kräver borr+plugg+skruv. Är du osäker kan du alltid fråga i byggvaruhandeln.
 
 
 
08:10 | | ⇣
DIY, DIY poster, akvarell, aquarelle, desenio, gallery wall, poster, samarbete, tavelvägg, tavla
Johanna //

snygga bilder!

Johanna //

superfint!!

Upp ⇡