SOFIAMILK - Att odla Kalebass

Att odla Kalebass


Green //
Det här ser kanske ut som en helt vanlig gurk- eller melonplanta, men är faktiskt början till en ganska knepig sak. Jag försöker nämligen odla Kalebass för första gången - en frukt som inte huvudsakligen odlas för att ätas, utan snarare för att kunna göra skålar, vaser, instrument (!) och andra föremål av. Knepigt, eller hur? 
 
När Kalebassens frukt blir tillräckligt stor plockas den för att sedan torka inomhus. Efter det ska man alltså exempelvis kunna göra skålar av dem. Innan min mormor berättade för mig om den här frukten hade jag aldrig hört talats om den, men den har tydligen odlats i tusentals år just för sitt hårda skal. Helt ärligt är jag skeptisk till om jag kommer lyckas få fram något vettigt av den, men jag är för nyfiken för att inte testa.
 
Har du odlat Kalebass tidigare? Isåfall, hur blev resultatet?
 
 
12:05 | | ⇣
Odla, annorlunda frukter att odla, att odla kalebass, flaskkurbits, gourd, gourds, green, greenery, how to grow gourds, kalebass, odla kalebass, plant, plants
Emma //

Vad spännande!! :D

Svar: Håller med dig!!
SOFIAMILK

Linnéa - The Hungry Gosling //

Vad roligt, hoppas att det går bra! :)

Svar: Åh, jag också! :)
SOFIAMILK

Capwoman ✚ //

Oj vad länge sen jag såg en sån :) Min mamma odlade dessa fulla växthuset när jag var liten. Frukten torkades och sparades, ascoola att ha i sin inredning. Hade glömt bort dessa, måste testa jag med!

Svar: Vad kul!! Har som sagt aldrig testat innan, håller tummarna att det blir något bra av det tillslut!
SOFIAMILK

Ida | the sky under the sea //

Så spännande! :D

Svar: Håller med! :)
SOFIAMILK

Upp ⇡