SOFIAMILK - DIY // Miniature Trellis [2]

DIY // Miniature Trellis [2]


DIY, Green //

Minns du minispaljén jag gjorde av grillpinnar förra året? Den visade sig bli väldigt användbar, därför bestämde jag mig för att göra en till nu till årets odlingar, dock med ett annat mönster och av tandpetare istället för grillpinnar. Jag kan tänka mig att många av er också har rangliga små skott som börjar ta fart bland odlingarna, därför tänkte jag visa hur du kan göra en egen spaljé för att stötta upp dina plantor. Detta är mitt bidrag till månadens tema hos Monthly Makers, som passande nog är just "miniatyr".
 
Förresten! Förra året var ni några stycken som taggade mig i bilder på era tolkningar av minispaljén, fortsätt gärna med det! Superkul att se fler mönster och varianter. Instagram: @SOFIAMILK.
 
 
 
Du behöver:
- tandpetare
- limpistol med smältlim
- en värmetålig och glatt yta att arbeta på
 
Själva konstruktionen är i grunden väldigt enkel. Jag började med att lägga ut tandpetarna i några olika mönsterexempel för att se vilket alternativ som gav bäst avstånd, när jag sedan bestämt mig för ett mönster började jag helt enkelt limma ihop alla ändar. För att hålla det någorlunda rakt och symmetriskt lät jag tandpetarna ligga kvar i sitt mönster på en värmetålig glasskiva, och limmade sedan direkt på där ändarna möttes.
I botten fäste jag tre hoplimmade tandpetare för att ge extra stabilitet åt spaljéns fäste. Jag kan tillägga att varianten med tandpetare inte blev riktigt lika stadig som den med grillpinnar, men med tanke på hur tunna mina växter är (och det faktum att de står inomhus) känns det mer än tillräckligt.
 
 
För att ge lite storlektperspektiv kan jag även tillägga jag har planterat i avklippta mjölkpaket, som för övrigt fungerar jättebra att odla i. För att göra dem lite finare har jag målat dem mattsvarta, vilket förvånansvärt nog har hållt sedan förra årets melonodling.
 
 
 
Förra årets minispaljé med fiskbensmönster.
 
 
16:03 | | ⇣
DIY, Odla, gör det själv, miniature trellis, miniatyr, minispalje, minispaljé, monthly makers, spaljé, spaljé av grillpinnar, spaljé av tandpetare, så i mjölkpaket, trellis
Matilda //

Åh, fint!! Har odlat någon slags melon som kommer behöva stöttas snart, då ska jag testa att göra en spalje efter ditt diy!

Svar: Tack, Matilda! Jag odlade nätmeloner förra året, de växte ur minispaljén ganska snabbt men den är ju grym i början :) Hoppas du får frukter på dina också!
SOFIAMILK

Jessica //

MEN AVLIDER VAD SNYGGT

Svar: Haha åååh, vad gullig du är <3
SOFIAMILK

Daniella 🌙 //

Men Gud vad gulligt!!

Svar: Haha, tack!!
SOFIAMILK

famlafint.blogg.se //

Så himla bra grej ju! Ska helt klart göra något liknande - det kommer min relativt nysådda lavendel vara väldigt tacksam över.

Svar: Vad roligt! Lycka till!
SOFIAMILK

Wilda //

ÅH! Vilken fantastisk idé! Detta måste ju helt klart göras. Så vackert!

Svar: Men vad kul! Hoppas du får ihop något!
SOFIAMILK

Annica //

Men vad bra det blev, man kan verkligen inte tro att den är gjord av tändstickor! superfint och smart!

Svar: Vad glad jag blir, tack! Superkul att du gillar den :)
SOFIAMILK

Mikaela //

Så fint, gillar det här mönstret också! Jag gjorde ju också en förra året inspirerad av dig, men den har hållt sådär alltså. Full med små svarta mögelprickar mot odlingssäsongens slut, men tror det beror på att just den krukan hade så dålig avrinning så jorden var väldigt fuktig mest hela tiden. Hur höll din från förra året?

Svar: Åh, tack! Den med fiskbensmönster på bilden är den jag gjorde förra året, den har hållt jättebra och jag tänker använda den i år igen :) Dock har jag haft den inomhus hela året, vilket säkert har bidragit till att träet mått såpass bra. Tur att de är så billiga att göra att man kan göra flera!
SOFIAMILK

Alicia //

Näää vad fint, åh! Särskilt den fiskbensmönstrade! Jag tackar för att detta kommer mitt i odlingsfrenzyn ^^

Svar: Tack!! Jättekul att du gillar den!
SOFIAMILK

Anna María //

Så himla fin Sofia!! Jag borde kanske bygga upp en minispaljé till mitt miniväxthus!

Svar: Tack, Anna María <3 Det tycker jag absolut att du ska göra, det tror jag passar grymt i ditt fina lilla växthus!
SOFIAMILK

Jenny //

Åh vad snyggt!

Svar: Tack snälla!
SOFIAMILK

Josefin //

Nejmen detta är ju precis vad jag behöver som insperation till min djungelgurka! Dags att köpa en limpistol!

Svar: Jag odlar också djungelgurka i år! Ska bli kul att se hur de tar dig!
SOFIAMILK

Sandra - Mamma till Theodor och Alva-Li //

Vilken fantastisk idé, Jag som älskar DIY! Detta är precis vad mina små odlingar behöver. Kram

Svar: Vad glad jag blir! Tack snälla!
SOFIAMILK

Emma //

Men snyggt! :)

Svar: Åh, tack!
SOFIAMILK

Paulina //

Så himla fint!! :)

Svar: Vad snäll du är!
SOFIAMILK

Amanda Jona [SPONTAN] //

Så fint och så himla smart!

Svar: Åh, tack snälla!
SOFIAMILK

Sandra | Sandramarias.com //

Vad snyggt! Det här ska jag absolut testa!! :D Tack för tipset! :)

Svar: Vad roligt! Du får gärna visa mig när den är klar!
SOFIAMILK

Ereeka //

Så söta!

Svar: Haha, tack!
SOFIAMILK

Fanny //

Snygga och stilrena!

Svar: Kul att du gillar dem!
SOFIAMILK

Anonym //

Åh jag gillar såna här pyssel! pysslar själv en del, kika in om du känner för det. nu ska jag kika vidare här på din blogg. trevlig helg!

Svar: Gud vad roligt att höra, tack!! Du lämnade ingen länk så jag kan tyvärr inte hitta till din blogg, annars hade jag gärna kikat in.
SOFIAMILK

Linda //

Åh vilken smart idé :D Jätteroligt!
Den ska jag komma ihåg när jag ska odla något som behöver lite stöd :)

Svar: SÅ kul att höra! Tack Linda!
SOFIAMILK

Josefin //

Hur länge räckte minispaljen? Ersatte du med något annat när de växte över den? Tack för tipsen!

Svar: Det beror ju helt och hållet på vad du odlar och hur snabbt det växer :) När den blev för liten bytte jag ut den mot bambupinnar, för då var plantorna ändå såpass stora att de behövde egna krukor.
SOFIAMILK

Upp ⇡